Clik gambar untuk like page kami

Rabu, 21 September 2016

ALLAHUAKBAR!!. 4 Makanan Ini Mampu Bersihkan Paru-Paru Dalam 72 Jam, Perokok Wajib Baca !! Jangan lupa Untuk Share Kepada kawan Yang Merokok!!..

Manusia mempunyai paru-paru yang cenderung kurang sihat khususnya di Malaysia, hal ini  mejoriti terjadi kepad seorang perokok, kekangan banyaknya kotoran yang melekat di paru-paru bukan hanya masalah rokok saja, melainkan asap debu pencemaran disekitar, Bahkan juga para perokok juga tahu bahaya merokok untuk kesihatan tapi tak semua daripada mereka boleh berhenti bila menjadi perokok aktif selama bertahun-tahun.

Di artikel kesempatan ini kita akan mengulas empat cara makanan yang dapat dibuktikan dapat membersihkan paru-paru secara serta-merta. Semua perokok perlu membaca artikel ini.

Satu diantara kesan paling buruk dari merokok yakni kesan candu yang masuk ke tubuh badan.

Penyebabnya yakni nikotin yang disebut zat adiktif yang menyebabkan perasaan ketagihan dalam diri perokok. Nikotin mempengaruhi keseimbangan kimia dalam otak iaitu hormon dopamine dan norepinephrine yang mengawal rasa puas, santai dan bahagia.


Bila seorang menghisap rokok, nikotin di dalamnya akan merangsang otak untuk menghasilkan sedikit dopamin, menyebabkan si perokok akan merasa rileks dan selesa.

Fikiran bawah sedar lalu kerap meminta agar dopamin di ambil lebih banyak, caranya dengan selalu menambah pengambilan rokok.

Malangnya rutin merokok ini memberi kesan pada organ badan yang lain. Sebatang rokok di dapati mempunyai kandungan beratus-ratus bahan kimia berbahaya seperti ammonia, karbon monoksida, nikotin, kromium, kadmium, plumbum, dan lain-lain. Memasukkan bahan- bahan kimia ini ke dalam badan sama juga dengan meracuni tubuh sendiri.

Sebuah penyelidikan pernah dilakukan pada paru-paru perokok. Akhirnya, orang yang menggunakan satu bungkus rokok setiap hari berisiko alami kanser paru-paru 20 kali makin besar dibanding dengan mereka yg tidak merokok, di mana sebahagian besar masalah kanser paru-paru baru muncul waktu perokok telah mencapai usia di atas 40 tahun.


Selain kanser, perokok juga berisiko alami jangkitan paru-paru dengan tanda-tanda batuk menahun dan kerap bercampur darah. Biasanya perokok mengabaikan gejala ini hingga pada akhirnya struktur paru-paru jadi rosak sampai tak boleh berperanan normal dan pada akhirnya akan membawa kesan komplikasi pada jantung.

Tak ada langkah untuk mengelakkan penyakit-penyakit di atas terkecuali berhenti merokok secara keseluruhan dan mula lakukan pola hidup yang sihat. Tetapi untuk anda yang masih begitu susah berhenti merokok, berikut ini beberapa cara makanan yang boleh anda ambil untuk membersihkan paru-paru anda daripada toksin dan bahan kimia berisiko.

Makanan Untuk Bersihkan Paru-Paru

sayur-sayuran yang mempunyai kandungan zat yang dapat membersihkan paru-paru dari bahan-bahan kimia dari merokok dengan cara segera. Di bawah ini senarainya:


1. Halia

Halia mempunyai karakter antiseptik dan antibakteria dan membantu saluran bronkial untuk menyingkirkan zatzat berisiko dari paru-paru. Manfaat yang biasanya langsung terasa oleh perokok selepas pengambilan halia yakni pernafasan jadi lega dan plong.

Langkah terbaik untuk mengambilnya yakni dengan mengunyah sepotong halia segar untuk membuka saluran pernafasan yang tersumbat.


2. Limau bali

Limau bali mempunyai manfaat yang sangat besar untuk kesihatan terlebih untuk melawan kanser paru-paru. Buah ini begitu kaya dengan antioksidan yang dapat membantu badan mencegah sel kanser tumbuh tak terkawal.

Menurut seorang penyelidik bernama Dr. Corrine Hanson, grapefruit atau limau bali juga

kaya vitamin C yang mengakibatkan buah ini mempunyai kemampuan menghalang kerja enzim yang boleh mengaktifkan sel kanser paru-paru. Perbanyaklah mengambil makanan jeruk

bali apabila anda seorang perokok aktif.

3. Selenium

Selenium yakni mineral yang merangsang enzim dan bersama-sama dengan vitamin E membantu dalam menguatkan membran paru-paru. Hasil kajian menuturkan kandungan selenium dalam tubuh berbanding terbalik dengan jumlah sel kanser. Bermakna bila selenium banyak jadi sel kanser akan alami penurunan atau bahkan hilang, begitu pula demikian sebaliknya.

Mineral Selenium banyak yang didapati dalam tembikai, cendawan, tiram, bayam dan ubi keledek. Apabila anda seorang perokok, anda mesti pengambilan makanan makanan itu untuk meningkatkan daya tahan badan dan bersihkan paru-paru anda daripada toksin.

4. Bawang Putih

Satu kajian pernah dilakukan di Jiangsu Provincial Centre for Disease Control and Prevention di China. Hasil penyelidikan mengatakan rajin pengambilan bawang putih sekurang-kurangnya 2 x satu minggu dapat menurunkan akan menurunkan risiko kanser paru sehingga 44%.

Bawang putih di kenali mempunyai kandungan anti-oksida yang dapat mengurangkan radikal bebas dalam tubuh dan mengandung senyawa allicin yang berperanan untuk menghilangkan keradangan dalam tubuh.

Sekian empat buah makanan yang dapat membersihkan paru-paru dari toksin akibat merokok. Selain keempat makanan itu, anda boleh juga memakan buah ini sebagai penyembuhan penyakit kanser.


Semoga bermanfaat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan